Výzva všetkým trénerom – takto to ďalej nejde
Výzva všetkým trénerom – takto to ďalej nejde. Máme pomáhať. Ale takto?
V posledných týždňoch sa mi hromadili hrôzostrašné správy od ľudí a preto som sa rozhodol uvoľniť zo seba to napätie.
Najskôr som si myslel, že to súvisí s Halloweenom, ku ktorému atmosféra strachu tak-nejako patrí, potom som ale od tejto myšlienky upustil, pátral v pamäti a zistil som, že sám mám podobné skúsenosti a pozorovania.
O čo ide? Dnes to bude trochu filozofickejšie, ako obyčajne...
Výzva všetkým trénerom – takto to ďalej nejde
Už dlhé roky sa stretávam s ľuďmi, ktorí sa dlhodobo neposúvajú bližšie k svojim cieľom. Väčšinou ide o ľudí, ktorí nemajú profesionálne ambície, avšak chcú vyzerať lepšie, byť zdravší a výkonnejší.
Spája ich však jeden problém – aj napriek veľkému úsiliu, ktoré na svojej ceste vydávajú, ich výsledky nie sú ani zďaleka uspokojivé. Nastupuje skepsa, demotivácia a postupné poľavenie v pravidelnosti, až úplné opustenie tréningu a úprav životného štýlu.
Na tom by nebolo nič zvláštne, pretože v každej oblasti života si progres vyžaduje dve veci. Znalosti a ich uvedenie do praxe. Ak absentuje jedna, progres je menší, alebo žiadny.
Žiadny progres = žiadna motivácia = žiadna snaha = žiadne výsledky.
Malá vsuvka – aj preto som celý svoj projekt nazval Progress Culture, pretože verím, že jediné, na čom záleží je progres. Je mi jedno, či ste skúsený atlét alebo úplný nováčik – ruku na srdce – ak nenapredujete, nebaví Vás to. Progres je skrátka základ. U niekoho je progres to, že prestane piť sladené nápoje, u niekoho je progres prekonanie svetového rekordu. Musí však byť prítomný.
Späť však k ľuďom, o ktorých som hovoril na začiatku. O ľuďoch, ktorí sú ako Vy.
V momente, keď sa zastaví progres, ľudia hľadajú riešenie. Pre jedného je riešením skončiť, pre druhého ťažiť z informácii a skúseností druhých. Tú prvú skupinku necháme dnes tak, pretože do tej nepatríte (inak by ste tu neboli).
V druhom prípade je najčastejším riešením potom oslovenie osobného trénera, ktorý zostaví jedálniček a tréningový plán, ktorým Vás prevedie. Už by malo byť všetko OK, ale väčšinou nie je.
Prečo?
Spomínate si, ktoré sú 2 najdôležitejšie veci pre napredovanie?
Výborne! Sú nimi správne znalosti a ich aplikácia v praxi. A práve správne znalosti väčšinou absentujú. Ak sa ešte zmiešajú s veľkým egom a debilným prístupom (naozaj debilným, ako Vám ukážem čoskoro), nemôžeme sa čudovať, že ak niekto v dnešnej dobe povie, že je tréner, pozerajú sa na neho ako na niekoho, kto berie peniaze za to, že počíta opakovania a usŕka proteínový kokteil pri bare cez slamku.
Pozor! Vôbec nechcem, aby to dnes znelo tak, že si myslím, že ja viem všetko. Neviem. Vôbec nechcem, aby to znelo tak, že si myslím, že iba moje postupy sú správne a fungujú vždy. Nemyslím. Tiež nechcem, aby to znelo tak, že mám dojem, že sa už nemám kam posúvať a nikto ma nemôže obohatiť. Nemám.
Práve naopak, chcem Vás – všetkých trénerov- vyzvať, aby ste sa spolu so mnou vydali na cestu celoživotného vzdelávania, získavania a analýzy spätnej väzby od klienta a aby ste na sebe vždy pracovali nie len v rozširovaní vedomostí o tréningu a strave, ale tiež aj v záujme o klienta a o jeho potreby. Aby sme potom mohli kvalitnejšie pomáhať a prinášať ľuďom výsledky.
Aby sa nám nestávalo, že na tréningu sú z nás cítiť cigarety, ako mi nedávno hovorila jedna klientka.
Aby sa nám nestávalo, že na tréning meškáte, ako som videl snáď 100x (áno, občas sa to stane každému, ale keď sa to deje 4 z piatich tréningov, tak to nie je ono).
Aby sa nám nestávalo, že sa budeme hrať na to, že vieme všetko. Ak sa klient niečo opýta a Vy si nie ste istí, stačí povedať „Neviem.“ a dať odporučenie na niekoho, kto vie. Alebo dať aspoň prísľub – „Zistím.“.
Aby sa nám nestávalo, že budeme počas tréningu neustále písať SMSky, ako sa písalo v jednom e-maily od klienta (toto je inak celkom bežná vec, sám som to videl x-krát).
Aby sa nám nestávalo, že budeme klienta trápiť nezmyselnými príkazmi v stravovaní – napríklad „Na raňajky 30g proteínu a 30g vločiek“ – ako sa mi prednedávnom posťažovala ďalšia klientka.
Aby sa nám nestávalo, že budeme v roku 2016 hovoriť klientovi, že „Je nutné ráno zaradiť sacharidy a večer už iba šalát a mäso“, ale naopak, aby sme sa naučili niečo o neurotransmiteroch a o tom, ako funguje ľudské telo.
Aby sa nám nestávalo, že po prvom roku tréningu s klientom budeme stále trénovať iba na strojoch alebo robiť hodinu kompenzačné cvičenia alebo hodinové kardio.
Aby sa nám nestávalo, že povieme klientovi „Musíš jesť, až kým nebudeš vracať.“ – toto je asi najsmutnejšia správa, ktorú som kedy dostal.
Aby sa nám nestávalo, že jediný vstupný analytický údaj je, koľko tréningov si chce klient predplatiť.
Aby sa nám nestávalo, že klient po prvom pol roku zhodí 2.7kg alebo pridá 5kg na činku.
Aby sa nám nestávalo, že si budeme myslieť, že sme informačne presýtení a uzatvoríme si myseľ.
A aby sa nám nestávalo, že naša práca bude pre nás rutinou a klienta budeme brať iba ako ďalší kus.
Atď.
Nemyslím to zle.
Znovu zdôrazňujem, že ani ja neviem všetko. Viem ale, že sa chcem stále vzdelávať a posúvať ďalej.
A tiež viem, že sú aj výborní tréneri a to, čo som písal sa netýka každého. Osobne ich niekoľko poznám, ale môj rešpekt k nim sa nemeria tým, že vedia všetko, ale tým, ako pristupujú k práci na sebe a že sa neboja povedať „Neviem.“.
Poznám ale aj takých, ktorí sú ignoranti s uzatvorenou mysľou a navyše aj veľkým egom. A to rozhodne nikomu nepomáha.
Takže drahí klienti, určite netolerujte neprofesionalitu a informačne plytké poradenstvo (30g proteínu a 30g vločiek? WTF?!).
Investujte do niekoho, kto vie, čo robí. A ak niečo nevie, prizná si to.
Neviete takého v okolí nájsť?
Zahoďte predsudky a vyberte sa on-line. Nemusíte si hneď niečo kupovať, napíšte človeku e-mail a uvidíte, ako na Vás bude pôsobiť, či Vám vôbec odpíše a aký z neho budete mať pocit.
Potom sa rozhodnete.
Určite však nevyhadzujte peniaze za niekoho, koho jediná forma vzdelávania bol 4 dňový kurz.
Ak ste v článku našli užitočné informácie a páčil sa Vám, dajte stránke Progress Culture na Facebooku „páči sa mi to“ a zdieľajte ho so svojimi blízkymi. Informácii bude oveľa viac.
V prípade záujmu dostávať všetky novinky priamo do Vašej e-mailovej schránky, vyplňte nižšie, prosím, svoje meno a e-mailovú adresu.